Czym jest marketing w klasycznym ujęciu? Jeżeli zsumujemy wszystkie jego definicje z różnych słowników czy publikacji, to dojdziemy do takiej ogólnej definicji: marketing to sposób zarządzania i działania w firmie, który jest skierowany w kierunku rynku klienta. Jest to więc suma wszystkich czynności, które wspierają sprzedaż wyrobów i usług oferowanych przez daną firmę, wykonywanych różnego rodzaju technikami i metodami mającymi na celu oddziaływanie na nabywcę, czyli osobę która ma zakupić nasz towar lub usługę.
Definicja marketingu
Oczywiście definicji klasycznego marketingu jest o wiele więcej. Philip Kotler (znany amerykański ekonomista i honorowy profesor Katedry Marketingu Międzynarodowego w Kellog School of Management) określa marketing jako naukę i sztukę tworzenia, badania i oferowania (z zyskiem) produktów posiadających dla danego klienta określoną wartość, w celem zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu definiuje natomiast marketing jako proces realizacji i planowania pomysłów, ustalania promocji, cen, a także dystrybucji idei towarów i usług
Czym w takim razie jest inteligentny marketing?
Jest to nowoczesna forma marketingu oparta o nowe technologie. Inteligentny marketing zawiera w sobie rozwiązanie, które są zaprojektowane w taki sposób aby dotarły do bardziej świadomego, wyszukanego i wyedukowanego odbiorcy dostarczanych treści, czyli naszego klienta.
Tradycyjny czy też klasyczny marketing doszedł w pewnym momencie do ściany której nie był w stanie przebić. Inteligentny marketing to nowoczesny taran, który pozwala marketingowi dotrzeć do odbiorców, którzy kiedyś byli dla danego rynku całkowicie niedostępni.
Inteligenty marketing sprawdza się idealnie w przypadku małych przedsiębiorstw, internetowych startupów oraz osób zatrudnionych jako jednoosobowe działalności gospodarcze. Dzieje się tak dlatego, ponieważ koszt marketingu inteligentnego jest zauważalnie mniejszy niż marketingu klasycznego. Głównymi zasadami jakimi kieruje się inteligenty marketing jest bowiem atrakcyjność oferowanych treści oraz ich prostota. Przykładowo dobrze zaprojektowana i wyglądająca schludnie i intuicyjnie strona internetowa na której zamieszczone są nasze produkty lub usługi, może być świetnym czynnikiem zwiększającym atrakcyjność naszej marki i sprzedaż naszych produktów. Jednocześnie koszt stworzenia takiej strony jest wielokrotnie niższy od prowadzenia wielomiesięcznej kampanii marketingowej, której efekty niekoniecznie muszą być współmierne do kosztów.