Przedsiębiorstwa w XXI wieku stoją przed licznymi wyzwaniami. Nie będziemy opisywać tu wszystkich przeszkód, jakie napotyka biznes; zamiast tego napiszemy jedynie, że wymagają ono efektywnego zarządzania strategią, a także sprawnego wdrożenia celów na wszystkich poziomach organizacji.
W jaki sposób można osiągnąć spójność pomiędzy celami oraz działaniami podejmowanymi w biznesie? Rozwiązaniem jest metoda Hoshin Karni, która ma na celu zaangażować pracowników w realizację strategii biznesowej.
Hoshin Kanri – co to takiego jest? Branża produkcyjna i nie tylko
W swojej istocie Hoshin Kanri to coś więcej niż tylko standardowy proces planowania, ale raczej etos doskonalenia biznesu jako całości. Jest to taki system, który pozwala nam na przekształcenie strategii organizacji w działania podejmowane na każdym szczeblu… także tych najniższych.
Jednym z kluczowych aspektów w przypadku tej metody jest zaangażowanie zarówno menedżerów, jak i pracowników na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej w realizację strategii. Odpowiednio dobrane połączenie:
-
celów,
-
procesów,
-
ludzi
w harmonijną całość sprawia, że organizacja zaczyna osiągać swoje cele. Poprzez wdrożenie Hoshin Kanri firma może zapewnić sobie dynamiczny i zrównoważony rozwój, skupiając się na tym, co naprawdę ważne.
Uniwersalność metody Hoshin Kanri. Coś więcej niż tylko branża produkcyjna?
Metoda Hoshin Kanri jest uniwersalna i dostosowuje się do potrzeb każdej organizacji. Bez względu na wielkość przedsiębiorstwa czy dziedzinę jego działania, ta metoda może być skutecznie wdrożona.
Historia metody Hoshin Kanri sięga lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to przedsiębiorstwo Bridgestone Tire Co. wdrożyła ją w praktyce. W kolejnych latach większe, światowe marki, tzn. Toyota i Komatsu, kontynuowały jej rozwój. Już około 1970 roku Hoshin Kanri była dość powszechnie wprowadzana w życie w Japonii.
Przedmiot działalności nie stanowi większej przeszkody, jeśli chodzi o wykorzystanie opisywanej metody w praktyce. Wśród firm, które wdrożyły to rozwiązanie, można wymienić między innymi takie znane marki jak:
-
Hewlett-Packard,
-
Bank of America,
-
Procter & Gamble,
-
Xerox.
A zatem, branża produkcyjna nie jest jedynym potencjalnym obszarem, w którym wykorzystuje się takie podejście. Wręcz przeciwnie: metoda ta może być stosowana w takich różnorodnych segmentach rynku jak na przykład sektor motoryzacyjny, finansowy czy technologiczny.
Szkolenie Hoshin Karni. Podsumowanie
W dynamicznym świecie biznesowym, metoda Hoshin Kanri może być cennym rozwiązaniem w przedsiębiorstwie. Jej wdrożenie nie jest jednak prosta; na szczęście, łatwiej osiągnąć ten cel poprzez profesjonalne szkolenie. Wśród firm, które świadczą tego typu usługi, znajduj się m.in. lmcg.com.pl.
Materiał zewnętrzny